چکیده :

مقدمه: آنچه باعث رضایت مشتری می¬شود، توجه به خواسته¬های مشتری و بهبود ارائه خدمات است. در حال حاضر کیفیت خدمت در حال تبدیل شدن به مهم¬ترین عامل رقابت در دنیای کسب و کار است. دیشمن (2001) گزارش داد که حدود نیمی از افرادی که شروع به ورزش می¬کنند در یک دوره کوتاه مدت مایوس می¬شوند. بنابراین پیشنهاد شده که رضایت مشتری به شدت با حفظ مشتریان و در نتیجه وفاداری آنها مرتبط است. هدف کلی این تحقیق تعیین رابطه کیفیت خدمات با میزان رضایت مندی و وفاداری مشتری در استخرهای شنای شهرستان مشهد می باشد تا نهایتاً بتواند راه کارهایی را جهت بهبود وضع موجود ارایه نماید. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان مرد استخرهای شنای شهر مشهد بود که حداقل شش ماه سابقه عضویت و فعالیت مداوم در استخرهای مربوطه را داشتند. حجم نمونه آماری 380 نفر درنظر گرفته شد. برای گردآوری داده ها از 4 پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، کیفیت خدمات، رضایت مندی و وفاداری مشتری که در تحقیق لیو (2008) بکار گرفته شده بودند، استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (میانگین، جداول و نمودارهای فراوانی) و آمار استنباطی (کالموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار SPSS18 استفاده شد. کلیه عملیات آماری در فاصله اطمینان 95/0 و (05/0 = ) برآورد شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین کیفیت خدمات و رضایت¬مندی مشتریان مرد استخرهای شنای مشهد با ضریب همبستگی 46/0 وجود داشت. و ارتباط معناداری بین کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان مرد استخرهای شنای مشهد با ضریب همبستگی 25/0 وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین رضایت مندی و وفاداری مشتریان مرد استخرهای شنای مشهد با ضریب همبستگی 35/0 وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: در اين تحقيق، عوامل موثر بر وفاداري مشتريان با نگرش كاربردي در مجموعه¬های ورزشی و بطور خاص در استخرهای شنای شهر مشهد شناسايي شدند. براساس نتايج آزمون ها همه ابعاد مدل بر وفاداری مشتریان موثر است و شدت تأثير اين عوامل بر وفاداري متفاوت از يكديگر است.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، استخر ورزشی، بازاریابی ورزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک