چکیده :

با توجه به تاکید برنامه های پنج ساله توسعه براهمیت صادرات غیر نفتی و در راستاي توسعه پايدار و اقتصاد مقاومتی، لازم است تمامي بخشهاي اقتصادي کشور مورد توجه قرارگیرد. از جمله این بخش ها، بخش کشاورزی می باشد که صادرات محصولات آن بخش اعظمی از صادرات غير نفتي کشور را تشکیل می دهد. در اين بين محصولات بخش شيلات و از جمله خاویار از اهميت خاصي برخوردار است که سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی نصیب کشور می کند. لذا شناسایی عوامل موثر بر عرضه صادرات این کالا مهم و ضروری می باشد. در این تحقیق عوامل اصلی تاثیر گذار بر عرضه صادرات خاویار شناسایی شده و تاثیر هر یک بر تابع عرضه صادرات خاویار ارزیابی می گردد. بدین منظور تابع عرضه صادرات با استفاده از اطلاعات سری زمانی مربوط به دوره 87-1370 و از روش حداقل مربعات معمولی و با بکارگیری نرم افزار Eviews برآورد شده است. نتایج نشان می دهدکه قیمت نسبی خاویار بر خلاف انتظار تاثیر منفی بر عرضه صادرات خاویار دارد ولی تولید خاویار و سهمیه بندی صادرات خاویارتوسط سایتس تاثیر مثبت بر عرضه صادرات خاویار دارد

کلید واژگان :

ایران، خاویار، تابع عرضه صادرات خاویار.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک