چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 86 نفر عضو هیات علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته ابعاد سرمایه فکری بر پایه مدل بونیتس و پیکه و کارآفرینی سازمانی بر پایه مدل برینگر استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه ها از متخصصان مدیریت بهره گرفته شده است. برای میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 25 نفری، پرسشنامه ابعاد سرمایه فکری 813/0= α و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی 861/0 =α بدست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: بین کل مولفه های سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی رابطه وجود دارد. 2- مولفه های سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری می توانند به طور مثبت و معنی دار مولفه های خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و پیشگامی را پیش بینی کنند.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، کارآفرینی سازمانی، اعضای هیات علمی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک