چکیده :

امروزه در بسیاری از صنایع، توسعه موفقیت آمیز محصول به عنوان عامل و مشخصه اصلی مزیت رقابتی در کسب و کار ها شناخته می شود. از طرفی شناسایی عوامل موثر در توسعه موفقت آمیز محصول در دست یافتن به این موفقیت اهمیت زیادی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناسایی عوامل موثر در توسعه موفقت آمیز محصول در کسب و کارهای نوین در استان خوزستان انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاط هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماري تحقيق شامل کليه مدیران شرکت های کوچک و کسب و کارهای جدید و همچنین خبرگان و صاحب نظران توسعه محصول جدید در استان خوزستان بود که براي تعيين حجم نمونه 120 نفر محاسبه و از روش نمونه گيري تصادفي طبقه ای براي انتخاب نمونه استفاده شد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه های مولفه های موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید که كليه سئوالات و گويه‌هاي مرتبط در طول يك طيف 5 قسمتي از نوع ليكرت ارزش گذاري شده‌اند و شامل چهار بخش عامل مدیریتی، عامل بازاریابی، عامل تکنولوژیکی و عامل تجاری سازی محصول بود، استفاده شد. براي سنجش روايي طرح پرسش هاي مطرح شده، پرسشنامه در اختيار چند نفر از اساتيد گذاشته شدند و با جمع‌بندي نظرات آنان سؤالات انتخاب شده، ويرايش گرديده و قابليت اجرا را کسب نمودند. براي تعيين پايايي پرسشنامه تحقيق حاضر پرسشنامه ها در بين 25 نفر از آزمودني‌ها اجرا گرديد و پایایی پرسشنامه77/0 درصد ازطریق تکنیک آلفاي كرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که هر چهار عامل مدیریتی، بازاریابی، تکنولوژیکی و تجاری سازی محصول در توسعه موفقت آمیز محصول در کسب و کارهای نوین موثر است. از بین شاخص های این پژوهش فهم بازار و شناخت پویایی آن، معرفی به موقع محصول به بازار هدف، وجود مهارت های لازم برای توسعه محصول، حمایت مدیریت ارشد و وجود ارتباطات داخلی گسترده در سازمان بیشتر از همه در توسعه موفقت آمیز محصول در کسب و کارهای نوین تاثیرگذار است.

کلید واژگان :

توسعه موفقیت آمیز، محصول، کسب و کارهای جدید، استان خوزستان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک