چکیده :

هوش رقابتی وهوشمندی رقابتی،برنامه سیستماتیک و اخلاقی است برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت اطلاعات بیرونی سازمان که برنامه ها، تصمیمات و عملیات شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد.به بیان دیگر،هوشمندی رقابتی عبارت است از: جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات درخصوص قابلیتها، نقاط ضعف و نیات رقبای تجاری که با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و منابع آزاد و ازطرق قانونی واخلاقی کسب می شود.در محيطهاي امروزی، هوش رقابتی، متغیر نوظهوری است که هنوز به اندازه ی دیگر متغیرهای مدیریت شناخته نشده، و از جانب همه مدیران مورد توجه قرار نگرفته است. اما مي تواند معادلات موفقيتی را در سازمانها به هم زند. در این میان مدیری موفق خواهد بود که، به هوش رقابتی بها دهد و در پرورش آن سعی و تلاش کند تا به موفقیت دست یابد. روش گرد اوری اطلاعات دراین پژوهش مروری ،کتابخانه ای بوده است . یافته ها نشان داد: سازمانهایی در محیط رقابتی برنده خواهند بود که ،از حوزه فعالیت خود درک و ارزیابی عمیق تری داشته و برای خود مزیتهای رقابتی بیشتری فراهم سازند.به مدد افزایش هوشمندی رقابتی است که سازمانها بر رقبای خود برتری یافته و جایگاه ویژه ای در عرصه رقابت کسب می کنند.

کلید واژگان :

هوش رقابتی، هوشمندی رقابتی، یادگیری، تعلیم وتربیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک