چکیده :

اين تحقیق با هدف اصلی بررسی نقش آموزشهاي مهارتي و اشتغال زایی درجوانان با رویکردی نوین و با به کارگیری مدل آموزش کار آفرينيKAB و مقایسه با مدل خوشه ای توسعه کارآفرینی است که گامی مهم در جهت خود اشتغالی و ایجاد بنگاه های کسب وکار برای جوانان،دانش آموختگان،کارآموختگان کارآفرین مراکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان اراک و همچنین آماده سازی آنها برای کارکردن موثر در بنگاه های کسب وکار کوچک و متوسط، توسعه نگرش مثبت آنها نسبت به این مدل و به بنگاه های کسب وکار و خود اشتغالی است که با استفاده از روش توصيفي همبستگي انجام گرفت. جامعه آماري تحقيق شامل120نفر کارآموختگان کارآفرین و غیرکارآفرین مراکز آموزش فني و حرفه اي و92 نفر جوانان ودانش آموختگان دانشگاهی شهرستان اراک محاسبه و از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي براي انتخاب نمونه استفاده گرديد. براي تعيين حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد .براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پايايي پرسشنامه 89/0 از طريق آلفاي کرنباخ بدست آمد، در تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق از شيوه هاي توصيف آماري از قبيل: جداول توزيع فراواني،شاخصهاي مركزي و شاخصهاي پراكندگي و در بخش استنباطهاي آماري از روش آزمون میانگین رتبه ای خی دو و کای مربع براي بررسي فرضيات تحقيق استفاده شده است. و نتايج نشان داد که: دانش و مهارت آموزی کسب شده درعمل درمرحله اول در مدل آموزش کارآفرینی KAB کاربرد دارد درمرحله بعد در مدل خوشه ایی توسعه کارافرینی کاربرد دارد. بین دانش و مهارت آموزی کسب شده در عمل درمدل آموزش کارآفرینی KAB و در مدل خوشه ایی توسعه کارافرینی همبستگی مثبت وجود دارد.

کلید واژگان :

آموزش های مهارتی، کارآفرینی، اشتغال زایی،مدل آموزشی کارآفرینی KAB ، مدل خوشه ای کارآفرینی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک