چکیده :

دردهه ی اخیر گردشگری به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی مطرح بوده است و همه ی کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای بهره گیری از مزایایی این صنعت بوده اند. تبلیغات به عنوان وجه غالب عناصر ارتباطی، نقش مهمی را جهت موفقیت مقاصدگردشگری ایفا می کند.بنابراین تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت سازمان هاست و این موضوع ایجاب می نماید که این ابزار به عنوان شاخه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.امروزه در صنعت گردشگری از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفه ای باید استفاده کرد. در ایران استان گلستان را می توان از مکان هایی در نظر گرفت که گردشگری در محوریت آن می تواند به رشد و توسعه استان کمک بسزایی نماید، و این استان می تواند دارای پتانسیل های زیادی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. از این رو تبلیغات گردشگری یکی از موارد ضروری جهت تدوین استراتژی های بازاریابی برای مقاصد گردشگری استان به حساب آید. با توجه به شیوه های مختلف تبلیغات و خصوصیات مقصدهای گردشگری ایران، این تحقیق در پی شناسایی و به کار گیری شیوه های تبلیغاتی مناسب برای جذب و افزایش تعداد گردشگران براساس انتخاب مقصد گردشگری از سوی گردشگران داخلی تدوین شده است. جامعه آماری شامل گردشگران بالقوه ای است که در دوره زمانی نیمسال دوم سال 1393 استان گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده اند تشکیل می دهد. داده ای این تحقیق از طریق تکمیل پرسش نامه بین150 گردشگرکه 130 مورد آنها کامل بود براساس طیف لیکرت جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های آماری همبستگی اسپیرمن،فراوانی و... و نیز نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده شده است از بین پنج ابزار تبلیغاتی ( روزنامه، بروشور، مجله ، کتابچه راهنما، رادیو/ تلویزیون و اینترنت) در استان، بروشور به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی و تأثیر آن بر تصمیم گیری فرد یکسان می باشد.

کلید واژگان :

گردشگری ،شیوه های تبلیغات،انتخاب مقصد،گردشگران داخلی،استان گلستان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک