چکیده :

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهاي خود تنظیمی بر ادراك شایستگی و استرس تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري 1395 بودند که از این جامعه، تعداد 60 - شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96 دانش آموز به روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( 30 نفر) و گروه کنترل 30 نفر) جایگزین شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه ادراك فرد از شایستگی خود و استرس تحصیلی استفاده ) شد.براي تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیري نشان داد که آموزش راهبردهاي خود تنظیمی بر ادراك شایستگی و استرس تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهاي بنابراین توجه .(P<0/ خودتنظیمی بر بهبود ادراك شایستگی و کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده است ( 001 به آموزش راهبردهاي خود تنظیمی بر ادراك شایستگی و استرس تحصیلی دانش آموزان از اهمیت ویژه اي برخوردار است.

کلید واژگان :

استرس تحصیلی، ادراك شایستگی، راهبردهاي خودتنظیمی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک