چکیده :

هدف: این پژوهش به منظور تبیین وضعیت شاخص‌های پایش اطلاعات در سازمان‌های سنجش علم صورت گرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایش توصیفی و تحقیق کتابخانه‌ای است. با جستجو در پایگاه‌های علمی و بررسی متون مرتبط، سازمان‌های سنجش علم و شاخص‌های علم‌سنجی شناسایی، استخراج و در قالب سیاهه وارسی تهیه گردید. پس از دسته‌بندی پایگاه‌های مورد مطالعه، برای هر یک از آن‌ها سیاهه‌ای تکمیل و در نهایت با استفاده از نرم‌افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتايج و بحث: شاخص‌های پایش اطلاعات در هر گروه از پایگاه‌های علم‌سنجی متفاوت است. از بین شاخص‌های مورد مطالعه، شاخص «ضریب تأثیر» با استفاده در 22 پایگاه (38/52) به عنوان پرکاربردترین شاخص علم‌سنجی شناخته شد. پس از آن شاخص «هرش» با استفاده در 15 پایگاه سنجش علم (71/35) در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین از بین پایگاه‌های مورد مطالعه، «پایگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها» بیشترین میزان استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی (85 شاخص) را به خود اختصاص داده‌ و رتبه دوم را «پایگاه‌های حاوی داده‌های مالی و انسانی» با استفاده از 56 شاخص کسب نمود. از طرفی پایگاه‌های «گزارش استنادی نشریات» و «نمایه تخصصی یا موضوعی» با استفاده از 7 شاخص، به‌طور مشترک در جایگاه ششم قرار گرفته‌ و کمترین میزان استفاده از شاخص های مورد نظر را به خود اختصاص دادند. نتيجه‌گيري کلي: نتایج پژوهش نشان داد که پایگاه‌های سنجش علم مورد مطالعه به لحاظ میزان استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی، با یکدیگر متفاوت هستند و می‌توان شاخص‌های مشابهی برای هر گروه از پایگاه‌های سنجش علم ارائه داد.

کلید واژگان :

سازمان‌های سنجش علم، شاخص‌های علم‌سنجی، مقایسه تطبیقی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک