چکیده :

امروزه بنا به تاثیر غیر قابل انکار فناوری اطلاعات و مدل های تعالی سازمانی بر اکثر سازمان های ایرانی،در مورد هر یک از این دو موضوع تحقیقاتی به صورت گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است اما تعداد اندکی تحقیقات تجربی معتبر در مورد ارتباط بین این دو، بویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت فراگیر در مراکز آموزشی همچون مدارس، وجود دارد. لذا این تحقیق، تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات در تعالی سازمانی و آموزشی مدارس و سیستم مدیریت کیفیت آن را که بر پایه مدل تعالی سازمانی بنا نهاده شده و ارزیابی می شود، مورد بررسی قرار می دهد. به منظور ارزیابی جایگاه فناوری اطلاعات در تعالی نهادهای آموزشی ایرانی، چارچوبی توسعه داده شد که در آن تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر معیارهای مدل تعالی سازمانی بررسی شد. در این چارچوب، عواملی همچون اندازه سازمان آموزشی و نوع فعالیت که در بکارگیری فناوری اطلاعات و مدل های تعالی سازمانی موثرند نیز در نظر گرفته شدند. به منظور پاسخگویی به فرضیات این تحقیق، پرسشنامه ای برای مدارس برتر آموزشی در ایران، ارسال شد. این مدارس از بین مدارس برتر که در جایزه ملی بهره وری و تعالی مدارس در سالهای 22 و 29 شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. براساس نتایج حاصله مشخص گردید که اندازه مدارس بر عمق پیاده سازی سیستمهای فناوری اطلاعات و مدل تعالی سازمانی موثر است. همچنین مدارسی که به صورت گسترده تری از فناوری اطلاعات بهره برده بودند، در بکارگیری هرچه بهتر مدل تعالی سازمانی و دستیابی به امتیازات بالاتر در این مدل، موفقیت بیشتری داشته اند.

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات، تعالی سازمانی، مدیریت کیفیت فراگیر، نهاد آموزشی، مدارس برتر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک