چکیده :

ویژگی منحصر به فرد عصر جدید که از آن با عنوان عصر اطلاعات یاد می کنند، نو آوری و تغییر سریع است و امروزه سازمانها با حجم انبوهی از اطلاعات روبرو هستند. با توجه به این افزايش سرعت تغييرات و تلاش سازمان‌ها در زمينه مديريت و پاسخگويي دقيق، سريع و اثربخش، نیاز به بهره گیری از ابزارهای نوين اطلاعاتی، بیش از پیش احساس می شود. فناوري اطلاعات نیز ابزاري اساسي است که علاوه بر ايفاي نقش واسطه‌اي، در افزايش بهره‌وري سازمان‌ها موثر است. در واقع می توان گفت، مدیریت و اداره سازمان ها بدون استفاده از فناوری اطلاعات امکانپذیر نمی باشد. همین امر، نقش فناوری اطلاعات را در تسهیل فرآیندهای سازمانی پررنگ تر از قبل، نموده است. هدف از مطالعه حاضر، بیان جایگاه فناوری اطلاعات در افزایش بهره وری سازمانی است. به منظور انجام این مطالعه توصیفی - استنباطی، پس از تهیه پرسشنامه، از بین 7 واحد مختلف یک شرکت خودروسازی، 140 نفر (از هر واحد 20 نفر) به تصادف انتخاب شده و از آنان سوالاتی در زمینه میزان تاثیر فناوری اطاعات در افزایش بهره وری در آن واحد مشخص، پرسیده شد. پس از جمع آوری و مشاهده پاسخ ها، از روشهاي آمار توصيفي به منظور طبقه بندي پاسخ ها و ترسيم جداول و از آمار استنباطي (آزمون کروسکال-والیس) به منظور بررسي فرضية تحقيق استفاده شد. نتايج نشان داد كه میزان بهره وری سازمان در هر هفت بخش، برحسب میزان استفاده از فناوری اطلاعات، متفاوت است. به عبارت دیگر بين استفاده از فناوري اطلاعات و بهره وری سازمان، رابطة مثبت و معناداري وجود دارد. گرچه ارتقای سطح کیفی سیستم ها و به روز رسانی آن ها نیز در پیشبرد این صنعت به میزان بیشتری تاثیر گذار خواهد بود.

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات، سازمان، بهره وری سازمانی، شرکت خودروسازی، مدیریت کیفیت جامع



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک