چکیده :

عواملی بسیاري بر رضایتمندي هر مخاطب در استفاده از رسانههاي مختلف تأثیرگذار است. در پژوهشهایی که میزان رضایتمندي مخاطبان را مورد مطالعه قرار داده اند، همواره تیپهاي شخصیتی بهعنوان یک متغیر بسیار مهم مطرح شده است. از آنجایی که موضوع رضایتمندي و عواملی که آن را تحت تأثیر قرار میدهند، از دیرباز مورد توجه روانشناسان بوده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه تیپهاي شخصیتی، رضامندي مخاطبان در استفاده از رسانهها و عملکرد موفق و سنجش رضایتمندي مخاطبان از رسانههاي MBTI رسانه است. در این تحقیق از پرسشنامه هاي شخصیت شناسی موردنظر آنها، استفاده شده است. ملاك عملکرد موفق یک رسانه، استفاده مجدد مخاطب از آن رسانه بر اساس ترجیح وي در نظر گرفته شده است. براي تجزیه و تحلیل دادههاي تحقیق از روشهاي آماري ضریب همبستگی و رگرسیون چند ،MBTI متغیري بهرهگیري شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، هرکدام از تیپهاي شخصیتی منطبق بر آزمون با شاخصهاي رضامندي مخاطب از رسانهها رابطه دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیري در مورد رابطه تیپ- هاي شخصیتی مخاطبان و میزان رضایتمندي مورد انتظار مخاطبان و عملکرد موفق رسانهها نشان داده شده است.

کلید واژگان :

تیپهاي شخصیتی، رضایتمندي، مخاطب، رسانه موفق ، MBTI



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک