چکیده :

در طی پانزده سال گذشته، پژوهشگران، چارچوبها و تکنولوژيهایی را ارائه دادهاند و درباره مسائل گوناگون مدیریت دانش و معماري دانش سازمان از جنبههاي نظري و عملی بحث کردهاند. معماري دانشی به گونه اي طراحی می شود که از معماري کسب و کار و معماري اطلاعات سازمان حمایت نماید و همچنین به چگونگی خلق و ایجاد دانش و به کار گیري آن در سازمان میپردازد. در واقع معماري دانش سازمان، مکان و نحوه کسب و انتقال دانش را مشخص می کند. چارچوب زکمن مرجعی است که شش جنبه اطلاعات، فرآیندها، مکانها، افراد، رویدادها و اهداف را تحت پوشش قرار میدهد. امروزه مفاهیم و چارچوبهاي جدید که با توجه به نیازهاي روز و دانش جدید توسعه یافته اند، ایده هاي اولیه خود را از چارچوب زکمن به عنوان چارچوب مادر گرفته و آنرا مطابق نیازها و شرایط خاص خود شکل داده اند. امروزه سازمانها دنبال راههایی براي تعریف بهتر و دقیق تر شغلها و دانش مرتبط با پستهاي سازمانیشان هستند. چارچوب زکمن به عنوان یک ابزار، تفکر نقش مهمی را در جداسازي و مرتب نمودن حوزه ها و جنبه هاي سازمانی ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا از این چارچوب به منظور طراحی معماري دانشی در یک سازمان استفاده کنیم.

کلید واژگان :

چارچوب معماري زکمن؛ معماري دانش؛ مدیریت دانش؛



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک