چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثیر سبك رهبري تحولي- تعاملي مديران بر روی ميزان درگيري شغلي معلمان مدارس ابتدايي انجام شده است. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد بررسي اين پژوهش كليه مديران و معلمان مدارس ابتدايي شهر همدان در سال تحصيلي 93-92 مي باشد كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي، حجم نمونه مديران مطابق جدول كرجسي و مورگان 108 نفر و با روش نمونه گيري تصادفي ساده حجم نمونه معلمان 297 نفر انتخاب گرديد. براي گردآوري اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد چند عاملي رهبري باس و آوليو و درگيري شغلي كانونگو استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی، آزمون t تک نمونه، تکنیک تحلیلی عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL و SPSS انجام شد. نتایج تحلیل روابط ساختاری نشان داد رهبری تحولی با ضریب مسیر بالایی که در سطح خطای 01/0 با درگیری شغلی معلمان دارد می تواند عاملی مؤثر و قدرتمند برای رضایت شغلی و در نهایت درگیری شغلی معلمان محسوب شود، اما از بین 4مؤلفه رهبری تحولی، دو مؤلفه انگیزش الهام بخش و محرکات ذهنی مدیران بترتیب بیشترین تأثیر معنادار را در سطح 01/0 بر روی درگیری شغلی معلمان داشتند. همچنین رابطه علّی نسبتاً قوی میان رهبری تعاملی و درگیری شغلی معلمان وجود دارد اگرچه این تأثیر نسبت به رهبری تحولی کمتر است اما در سطح 01/0 مثبت و معنادار است. با توجه به یافته ها از سه مؤلفه رهبری تعاملی، مديريت مبتني بر استثناء فعال تأثیر مثبت و معناداری بر درگیری شغلی داشت، اما تأثیر مديريت مبتني بر استثناء منفعل مدیران بر روی درگیری شغلی معلمان منفی و معنادار بود. بر اساس تجزيه و تحليل داده ها، مدل ساختاری درگیری شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در جامعه مورد مطالعه با توجه به شاخص هاي برازش داراي برازش مناسب است. بر همين اساس قابليت به كارگيري در جامعه موردنظر را داراست.

کلید واژگان :

سبك رهبري تحولي، سبك رهبري تعاملي، درگيري شغلي، معادلات ساختاری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک