چکیده :

بدون تردید عصر حاضر را می‌توان از اعصاری دانست که از ‏جهات گوناگون با سایر دوره‌ها متفاوت است. در عصر ‏صنعت، بهای تمام شده دارایی‌ها، کارخانجات و تجهیزات و ‏مواد خام به عنوان عوامل اصلی موفقیت به شمار می‌رفتند. ‏حرکت اقتصاد صنعتی به سوی اقتصاد دانش‌محور و کمرنگ ‏شدن سرمایه‌های فیزیکی و مادی و اهمیت یافتن ‏سرمایه‌های غیرمادی چون سرمایه‌های انسانی، دانشی، ‏فکری و اجتماعی از جمله ویژگی‌های مهم این عصر است ‏که بیش از سایر ویژگی‌ها توجه پژوهش‌گران را به خود ‏جلب کرده است.‏ در جامعه فراصنعتي امروز، تنها سازمانهایی قادر به ادامه ‏فعالیت می باشند که یادگیری را به عنوان یک ارزش در ‏تمامی فعالیت های خود وارد نموده باند. از آنجا كه صرفا ‏قسمتي از دانش به وسيله سازمان و مابقي به وسيله افراد ‏دروني مي شود، لذا نظارت و كنترل بر فعاليت هاي دانشي ‏بر خلاف فعاليت هاي توليدي دشوار است. شركت ملي ‏صنايع پتروشيمي به مثابه ساير سازمانها در پرورش و اداره ‏دانش با چالش هاي بيشماري مواجه مي باشد.‏ ‏ در اين مقاله تاثیر انواع هوش بر یادگیری سازمانی مورد ‏بررسی قرار می گیرد.‏ ‏ براي گردآوري داده ها بر پایه مدل یادگیری-تعمیق ‏مشتمل بر هفت مولفه یادگیری از طریق عمل، شبیه سازی، ‏مقاله نویسی، مربی گری، پرورش توانمندیهای ساخت و ‏انتقال دانش، تصمیم گیری بر پایه مدلسازی و تعمیق ‏یادگیری با استفاده از سبکهای یادگیری شناختی، از ‏پرسشنامه اي با 68 گويه استفاده شد. كاركنان شاغل در ‏واحدهاي برنامه ريزي و اطلاعات مديريت، تحقيق و توسعه، ‏مهندسي عمومي و مهندسي فرآيند به عنوان كاركنان ‏دانشي تعيين و نظريات ايشان در خصوص سازوكارهاي ‏رويكرد يادگيري-تعميق و همچنين انواع هوش اخذ گرديد.‏ ‏ دستاورد این پژوهش، تعیین چگونگی استفاده از ‏ویژگیهای ذهنی بالاخص انواع هوش برای تسهیل یادگیری ‏در سازمانهای یادگیرنده می باشد.‏

کلید واژگان :

مديريت دانش، دانش ضمني، دانش ‏سازماني، مدل يادگيري-تعميق، انواع هوش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک