چکیده :

کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری، در پی افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و از دلایل عمده این توجه وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. از سویی، بنگاه های کوچک و متوسط بستر توسعه کارآفرینی، نوآوری و سایر رویه های مخاطره آمیز مهیا کننده زیرساخت رشد طولانی مدت پویا و پایدار تلقی گردیده و از این طریق، بیش از ۹۰ درصد از تجارت جهانی و ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند. این مقاله می کوشد با بررسی پدیده نوآوری در بنگاه های کوچک و متوسط استان یزد، موانع و زمینه های آن را مورد شناسایی و کنکاش قرار داده و راهکاری برای مدیریت سرمایه های فکری ایجاد نماید.برای سنجش موانع و زمینه های نوآوری و مدیریت بهتر سرمایه های فکری، داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و از میان بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط استان یزد انتخاب گردیده است. نتایج حاصل از پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که ۴۵ درصد بنگاه ها در نمونه مورد مطالعه، نوآور بوده اند. از نظر مدیران این بنگاه ها، زیرساخت ارتباطات و موسسات مالی بیشترین تاثیر را بر بروز نوآوری دارند. از سوی دیگر، عدم دسترسی به امکانات مالیف فقدان نیروی انسانی متخصص و نبودن بازار کافی برای محصولات جدید عمده ترین موانع نوآوری در بنگاه های مورد مطالعه محسوب می شود. شرکت در نمایشگاه های ملی، توجه به سلیقه ها و نظرات مشتریان، قرار گرفتن در شهرک های صنعتی و حمایت مدیریت ارشد از عمده ترین زمینه های مدیریت نوآوری و سرمایه های فکری را تشکیل می دهند.

کلید واژگان :

نوآری، سرمایه های فکری، بنگاه های کوچک و متوسط، صنایع تولیدی، استان یزد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک