چکیده :

زمینه و هدف: تحقيق حاضر به بررسی سلایق و علایق و عادات خواندن و مطالعه مراجعین نوجوان کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بهشهر پرداخته و سعی دارد راهکارهای افزایش و ترویج فعالیت خواندن در میان آنها در نهاد خانواده، مراکز آموزشی مدارس و کتابخانه های عمومی را آشکار سازد. روش: روش پژوهش پیمایشی و براي گردآوري اطلاعات از توزیع 125 پرسشنامه (که به تایید متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی رسیده ) میان مراجعین نوجوان استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش از روشهای آماری نرم افزار اکسل استفاده شده است. یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش شاداب سازی و بهبود دکوراسیون داخلی کتابخانه، شیوه نگارش کتاب و اخلاق کتابدران به ترتیب با 86، 84 و 84 درصد نقش عمده ای در افزایش فعالیت خواندن در میان نوجوانان دارند. نوجوانان خواندن به شیوه سنتی منابع کاغذی نسبت به دیجیتالی، خواندن فردی نسبت به جمعی، خواندن در ساعات اولیه روز و پایانی شب را به ترتیب با درصدهای 71.2، 64 و 52 ترجیح می دهند. همچنین، مراجعین نوجوان به مطالعه منابع با موضوعات طنز (41 درصد)، علمی (18 درصد) و دینی (17 درصد) علاقه نشان می دهند. نتایج و کاربردها: نتایج این تحقیق برای برنامه ریزی جهت افزایش و ترویج میزان خواندن و بهبود مهارتهای مطالعه در میان نوجوانان مناسب خواهد بود. اصالت/ارزش: پژوهش حاضر علاوه بر تعیین سلایق و علایق نوجوانان در امر خواندن که در پژوهش های گذشته نیز صورت پذیرفته، راهکارهای افزایش و بهبود میزان مطالعه در میان آنها به تفکیک با در نظر گرفتن نقش والدین، معلمان و کتابداران کتابخانه را نیز مورد بررسی قرار داده و همچنین سهم خصوصیات ظاهری منابع و محیط کتابخانه در جذب نوجوانان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

کلید واژگان :

كلیدواژه ها: خواندن،کتابخانه های عمومی، نوجوانان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک