چکیده :

بعد از گذشت سه دهه از ورود مبحث بازاریابی به حوزه کتابداری و اطلاع¬رسانی و اجرایی شدن فنون آن در کتابخانه¬ها و مراکز اطلاع¬رسانی، هم اکنون زمان آن رسیده است که اثربخش بودن فنون بازاریابی اجرا شده در کتابخانه¬ها و مراکز اطلاع¬رسانی مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که فنون اجرا شده در جذب مخاطبان و پیشبرد رسالت و اهداف کتابخانه¬ها موفق بوده است یا خیر. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان بر جذب مخاطب به کتابخانه¬های عمومی از نظر کتابداران کتابخانه¬های عمومی استان زنجان اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل 91 کتابدار شاغل در کتابخانه¬های عمومی استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. ابزار اندازه¬گیری شامل پرسشنامه¬ای طراحی شده براساس مدل آیدا است. برای آزمون فرضیات پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. براساس یافته¬های پژوهش میان بعد جلب توجه و ایجاد تمایل مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. میان ابعاد ایجاد علاقه¬مندی و تغییر رفتار مخاطبان مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان رابطه مثبت و معناداری مشاهده نشد. تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان در جذب مخاطبان موثر بوده است. همچنین تبلیغات طرح مزبور در ابعاد جلب توجه و ایجاد تمایل مدل آیدا نیز موثر بوده است. از دیدگاه کتابداران کتابخانه¬های عمومی استان زنجان طرح ملی نشست کتابخوان مفید بوده و متناسب با نیازهای اطلاعاتی مخاطبان است.

کلید واژگان :

بازاریابی، اثربخشی تبلیغات، طرح ملی نشست کتابخوان، مدل آیدا، کتابخانه¬¬های عمومی استان زنجان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک