چکیده :

با تهاجم فرهنگی در دو قرن اخیر بر جوامع اسلامی، موضوع پوشش و حجاب جزء جنجال برانگیزترین مسائل مطرح شده قرار گرفته که نتیجه آن دست کم از نظر برخی ایجاد تردید در ضرورت آن بوده است. مسأله حجاب از مهمترین مسائلیاست که بعد از انقلاب اسلامی تاکنون مسؤولان نظام جمهوری اسلامی را به خود مشغول داشته است. از نظر جامعهشناسی، حجاب مانند هر پدیده اجتماعی دارای بنیادهای اجتماعی است که مقوم آن هستند. یکی از این بنیادها و مقومها، اعتمادمیباشد. اعتماد اجتماعی یکی از مقولات و عناصر بنیادین دربرقراری تعامل اجتماعی و یکی از عناصر اساسی نظم در جامعهاست. در چند دهه اخیر مفهوم اعتماد اجتماعی باچشم اندازهای متفاوتی در نظریات اجتماعی مطرح گردیده و به عنوان یکی از مهمترین مبینهای جهان مدرن مطرح است. در این مقاله تلاش میشود تا با بهرهگیری از مفهوم اعتماد، حجاب زنان راتوضیح دهد. روش تحقیق 03 سال مورد بررسی قرار پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه مشخصات زمینه ای و حجاب 093 زن بین سنین 03 تا 11 گرفت. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای اعتماد )میزان اعتماد به صدا و سینما و مسؤولین دولتی، میزان اعتمادعمومی و میزان اعتماد به خانواده( از یک سو و میزان حجاب از سوی دیگر، رابطه معناداری وجود دارد. بیشترافرادیکه به مسولین دولتی و صدا و سیما اعتماد کم دارند، از اعتماد عمومی کمی برخوردارند و همچنین به خانواده خود، کمتر اعتماد دارند، بدحجاب هستند و کسانی که در این مؤلفهها میزان بیشتری از اعتماد را دارند، محجبه هستند

کلید واژگان :

میزان اعتماد، حجاب، زنان، چالوس.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک