چکیده :

صنعت ریخته گری نظیر دیگر فرایندهای تولید در طی سالیان گذشته با تحولات بسیاری همراه بوده است. برای موفقیت در بازار علاوه بر تغییر روش های تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود باید با بهینه سازی طرح و وزن قطعات، بهبود در کارایی و کیفیت محصول، کاهش زمان ساخت و پذیرش محصول و کاهش هزینه های تولید قطعهبه عمل آورند.شرکت فذا نیز دراین راستا وبرای بهبود یکی از عیوب اصلی قطعات ریخته گری یعنی حفره انقباضیکه هزینه زیادی را سالانه به کارخانهها و شرکت‌های ریخته‌گری تحمیل می‌کند اقدام نموده است . بهینه سازی سیستم های راهـگاهی و تغذیه گذارینقش بسیار مهمی در کاهش این عیب دارد.هدف از این تحقيق، کاهش ضایعات ناشي از حفره انقباضی از طريق اصلاح سیستم راهگاهی و تغذیه‌گذاری در بازویی چرخ پژو 206مي باشد.پس از بررسی طرح اولیه سیستم راهگاهی و تغذیه‌گذاری در مدل و مطالعات میدانی از عیوب، نحوه پُر شدن قالب و انجماد با استفاده از نرم افزارهاي شبیه سازی با اعمال تغییرات در گیت ورودی سیستم راهگاهی ، گردن و حجم تغذیه، موجب افزايش فشار مذاب براي پرشدن قالب و نيز جريان آرامتر مذاب از تغذیه گرم بهنگام پر كردن قالب و بهبود عملکرد تغذیه شده است. نتایج نشان می‌دهد كه طرح بهينه سیستم راهگاهی تقریباً به میزان85/1 درصد ضایعات حفره انقباضی را کاهش می دهد كه به اين ترتيب موجب افزایش راندمان وکاهش قطعات برگشتی(براي تيراژ ثابت) مي شود.

کلید واژگان :

بهره ریخته گری، نرم افزار، حفره انقباضی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک