چکیده :

شخصیت برند که از اعطاء خصیصه ها و شخصیت های انسانی به برندها نتیجه می شود، به مصرف کنندگان اجازه می دهد که با برندها در ارتباط باشند. شخصیت پردازی برند به سازمان ها این اجازه را می دهد که برند خود را نسبت به رقبا متمایز کنند، با مصرف کنندگان در سطح احساسی تری ارتباط برقرار نموده و مشتریانی جذب کنند که علاقه مند به ابراز و بالا بردن تصویر خود بواسطه برندها هستند. درک شخصیت برند مهم است؛ زیرا مشتریان برندهایی را انتخاب می کنند با شخصیت هایی که برایشان قابل قبول باشد. هدف پژوهش حاضر « بررسی تأثیر ابعاد شخصیت برند بر هویت برند با توجه به نقش اعتماد و احساسات به برندکارفرما» است. مدل این تحقیق با استفاده از متغیرهای اعتماد به برندکارفرما، احساسات به برندکارفرما، جذابیت برندکارفرما، هویت برند و پنج ویژگی شخصیت برند(صداقت، هیجان،شایستگی، قدرتمندی و صلاحیت) شکل گرفته است. روش تحقیق این پژوهش؛ از نظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش، تحقیقی همبستگی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی، داده های مورد نیاز به روش طبقه ای ساده در بین 234 کارمند و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی یزد توزیع و جمع آوری شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss18 تجزیه و تحلیل گردیده و تایید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنيک مدل سازی معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار LISREL 8.72 انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ابعاد شخصیت برند (صداقت، هیجان، صلاحیت و قدرتمندی) بر احساسات به برندکارفرما تأثیر معناداری دارند. رابطه بین ابعاد صداقت و شایستگی و قدرتمندی نیز با اعتماد به برندکارفرما مورد تایید واقع شده است. همچنین یافته ها نشان می دهد که احساسات و اعتماد به برندکارفرما بر جذابیت برندکارفرما تأثیر داشته است. ارتباط بین جذابیت برندکارفرما و هویت برند نیز مورد تایید است.

کلید واژگان :

شخصیت برند، اعتماد به برندکارفرما، احساسات به برندکارفرما، جذابیت برندکارفرما، هویت برند



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک