چکیده :

تجارب قبلی مبنای ادراکات، طرز فکرها و شکل¬گیری رفتار¬های ما را تشکیل می¬دهند. در دنیایی که هر روز پیچیده¬تر می-شود، فراگیران نیازمندند که بیشتر و بهتر درباره محیط خود بیاموزند و چون امکان آموختن از طریق تجربه دست¬اول در همه موارد وجود ندارد، لذا نحوه تدریس این پدیده¬ها بسیار پیچیده می¬شود. هدف این است که فراگیر بتواند تا حد امکان پدیده¬های علمی را توسط تجارب دست¬اول یا نزدیک به آن تجربه کند. هر اندازه فراگیر در طول زندگی خود تجارب بیشتری را به¬دست آورده باشد، بهتر و با موفقیت بیشتری قادر خواهد بود تا ادراکات خود را افزایش دهد. در زمینه تجربه پیامبر اکرم(ص) می¬فرماید: التجربه فوق¬العلم (تجربه بالاتر از دانش است) به همین جهت از طریق انتخاب و استفاده مدبرانه از رسانه¬های آموزشی می¬توان امکانات بیشتری را در اختیار فراگیران قرار داد.رسانه¬های آموزشی به تمامی تجهیزات و امکاناتی اطلاق می¬شود که می¬توانند در محیط آموزشی شرایطی را به¬وجود آورند که در آن شرایط، یادگیری سریع¬تر، آسان¬تر، بهتر، با دوام¬تر، مؤثرتر و عمیق¬تر صورت بگیرد. این¬گونه امکانات شامل وسایل (ابزار الکترونیکی)، مواد (ورقه شفاف، فیلم و...) و موقعیت¬های آموزشی (نمایش، بازی آموزشی، گردش علمی و...) است.در هر جريان ارتباطي، رسانه مناسب سهم عمده¬اي در تسهيل انتقال پيام بين فرستنده و گيرنده دارد. انتقال پيام¬هاي آموزشي به آموزش¬گيرندگان با استفاده از رسانه¬هاي آموزشي كه جزء تفكيك¬ناپذير فرآيند آموزش محسوب مي¬شوند، صورت مي¬گيرد و آشنايي با انواع رسانه¬ها راه را به سوي بهره¬برداري ثمر¬بخش از آن¬ها هموار مي¬نمايد.بر اساس تعريف تكنولوژي آموزشي راه انجام آموزش مؤثر، پايدار و عميق¬تر، بكارگيري منابع انساني و غير¬انساني در آموزش است. اين منابع، رسانه¬ها و وسايل كمك¬آموزشي هستند.

کلید واژگان :

کلید واژه ها: آموزش ، رسانه آموزشی ، معلم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک