چکیده :

توسعه ی کارآفرینی از طریق آموزش در مراکز آموزشی و دانشگاهی یک از ضروریات عصر حاضر می باشد. با توجه به اهميت كليدي كارآفريني در اقتصادهاي نوين (ايجاد شركتهاي كوچك و متوسط)،كشورهاي مختلف، برنامه هاي زیادی را براي بسط چنين فرهنگي در جامعه خود تدارك ديده اند تا بتوانند هم چنان مسير رشد و پويايي شان را ادامه دهند. شكل گيري فرهنگ كارآفريني در محيط هاي دانشگاهي و علمي در پي ممارست، آموزش و تلاش بسيار، شدت و ضعف مي يابد كه پس از شكل گيري آن و پرورش فرآيند كارآفريني در محيط هاي دانشگاهي، اين فرهنگ به لایه هاي متفاوت اجتماع نيز رسوخ كرده كه پس از مدتي طراحي، نوآوري، ابداع و اختراع در اجتماع نهادينه خواهد شد كه شكوفايي اقتصاي نتيجه اين فرهنگ پديد آمده است. بنابراين، شناسايي عوامل موثر بر ايجاد و توسعه فرهنگ كارآفريني در جامعه و به خصوص در دانشگاه ها و همچنین ويژگيهاي منحصر به فرد كارآفرينان در سازمان شغلي يك فرد در دنياي امروزين، به عنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي محسوب مي شود؛ به گونه اي كه عنصر كارآفريني به عنوان موتور حركتي توليد و توسعه اقتصادي و از سويي پرورش دهنده و تقويت كننده روحيه سرمايه گذاري و بهره وري در نيروي انساني تلقي مي شود. در مقاله حاضر، مؤلفه ها و عوامل تأثيرگذار بر ايجاد و توسعه فرهنگ كارآفريني در دانشگاه ها براساس یک بررسی پژوهشی، تشريح گردیده است.

کلید واژگان :

فرهنگ کارآفرینی، دانشگاه، توسعه کارآفرینی، توسعه اقتصادی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک