چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدائی از توانمندی های رهبری مدیران مدارس صورت گرفته است. این توانمندی ها با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده توسط کنسرسیوم اخذ مجوز رهبری مدرسه (ISLLC) مطابق با ابعاد درونی و بیرونی در شش زمینه شامل: دیدگاه مدیر نسبت به مدرسه، زمینه آموزشی، زمینه سازمانی، زمینه مشارکتی، زمینه اخلاقی و زمینه وسیع سیاسی، اقتصادی، قانونی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، 415 معلم دورۀ ابتدائی شهرستان سنقر بود که 201 معلم با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) به روش طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار بکار رفته، مقیاس سنجش توانمندی های رهبری مدیران (PLCQ) توسعه یافته توسط لئو (2004) بود که روایی صوری و مبتنی بر محتوای آن با نظر خبرگان و ضریب همسانی درونی آن با آلفای کرونباخ تأیید گردید. از میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد، معلمان توانمندی های رهبری مدیران را بالاتر از حد متوسط ارزیابی نمودند و مدیران را دارای توانمندی های درونی رهبری بهتری نسبت به توانمندی بیرونی رهبری ارزیابی کردند. بین دیدگاه معلمان زن و مرد در مورد توانمندی های رهبری مدیران تفاوت معناداری مشاهده نگردید.

کلید واژگان :

توانمندی رهبری مدیران، توانمندی درونی، توانمندی بیرونی، معیارهای ISLLC، معلمان دوره ابتدایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک