چکیده :

پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوشی کلی ،کلامی ، عملکردی ، خرده مقیاسها آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شد.نمونه پژوهش شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار می باشد.به منظور سنجش ویژگیهای مورد نظر از مقیاس هوشی وکسلر و معدل نمره تحصیلی آنان استفاده شد.نتایج بر اساس تحلیل واریانس و آزمون t نشان داد که در مقیاس هوشی بین نوجوانان بزهکار و بهنجار در متغیرهای هوش کلامی ، عملی و کلی تفاوت معناداری دارند و نوجوانان بزهکار در هر سه مقیاس نمرات کمتری را بدست آوردند.همچنین ، نتایج مقایسه بین دو گروه در مولفه های هوش کلامی و عملی نشان داد در مولفه های اطلاعات، تشابه، حساب، لغات، درک مطلب، تکمیل تصاویر، تنظیم تصاویر ، مکعب ها و نمادها بین دو گروه تفاوت وجود دارد و گروه نوجوانان عادی در همه مولفه ها برتری دارند اما در خرده مقیاس الحاق قطعات تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد.نتیجه پیشرفت تحصیلی همچنین نشان داد که نوجوانان بزهکار ، پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به گروه مقایسه دارند.

کلید واژگان :

کلید واژه: ظرفیت هوشی ، پیشرفت تحصیلی ، نوجوانان بزهکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک