چکیده :

توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان یک استراتژی اقتصادی مطرح است که به تعادل بین سهم نسبی آن کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی می¬انجامد. در کشور ما نیز این استراتژی اقتصادی مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و همواره بر افزایش صادرات عمدتاً صادرات غیرنفتی تاکید شده است. اما باید توجه داشت که موفقیت در اجرای راهبرد جهش و توسعه صادراتی و دستیابی به اهداف آن مستلزم حرکت های مختلفی است که از آن جمله می توان به تسهیل تجاری و بهبود روابط بین الملل اشاره کرد. برنامه ریزی در راستای اجرای تاکتیک های فوق، حرکتی است که می تواند دستیابی به جهش و توسعه صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی تضمین کند. در این راستا، تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی است که تا حد زیادی شاخص هایی نظیر افزایش کارآیی تجاری، آزادسازی و شفاف سازی اطلاعات و توسعه روابط علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین الملل را در راستای جهش و توسعه صادراتی برای کشور تامین می کند و مزایای رقابتی وسیعی را در اختیار کشورمان قرار می دهد. در مقاله حاضر ابتدا به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و با اتکا به نتایج حاصله از این تحقیقات به شباهت هایی از جمله نقش کاهش هزینه های مبادلات ، زیر ساخت های فناوری اطلاعات ، بهبود کارآیی فرآیند ها ، ارائه اطلاعات کافی درمورد محصول و در هم شکستن مرزهای جغرافیایی در توسعه صادرات اشاره شده است وپس از این بررسی ها به توضیح و تفسیر هر یک از این شباهت ها پرداخته و در پایان با استفاده از این نتایج به ارانه پیشنهادات کاربردی به مسئولان امر در جهت رفع مشکلات ساختاری سازمان پرداخته شد.

کلید واژگان :

تئوریک، تجربی، تجارت الکترونیک، توسعه، صادرات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک