چکیده :

بین‌المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان یکی از استراتژی‌های قابل توجه و از اولویت‌های مهم در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود. کسب و کارهای کوچک و متوسط از طریق بینالمللی شدن مزایای متعددی از جمله افزایش توان رقابت‌پذیری، کسب دانش و مزیت رقابتی کسب میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه بین‌المللی بر بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش بنیان است. پژوهش حاضر به دلیل استفاده از داده‌های آماری از نوع پژوهشهای کمی است و به لحاظ هدف یک پزوهش کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات پیمایشی است. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با استفاده از خبرگان دانشگاهی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد و تعداد نمونه 63 شرکت به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS 24 برای تحلیل نتایج توصیفی و برای تحلیل رابطه بین متغیرها از مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه بین‌المللی تاثیر مثبت و معناداری بر بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، بین‌المللی شدن، فرصت‌های کارآفرینانه بین‌المللی، SME



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک