چکیده :

از جمله مباحثي كه در چند ساله اخير، بيشترين توجه را از طرف سازمانها به خود اختصاص داده، كيفيت است.با توجه به بكارگيري سيستمهاي گوناگون كنترل كيفيت و دريافت گواهينامه هاي معتبر كيفي توسط سازمان های تولیدی و خدماتی اين موضوع در كشورمان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در اين بين سيستم تضمين كيفيت استاندارد بين المللي ايزو 9001، توجه خاصی را به خود اختصاص داده است.محققان دریافتند که انواع مختلف انگیزه(یعنی داخلی در برابر خارجی) از کسب گواهینامه ی ایزو 9001 موجب کسب نتایج و سطوح عملکرد گوناگونی در سازمان ها می شود.در این پژوهش ما قصد داریم با توجه به شاخص های ارائه شده توسط سایر محققان تأثیر انگیزه از کسب گواهینامه ی ایزو 9001 بر عملکرد سازمانی را در خودروسازی های استان تهران بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات مورد نظر استفاده شده است.مدل تحقیق توسط یک پرسش‌نامه با 15 شاخص تنظیم شده است. ما پرسشنامه را به مدیر کنترل کیفیت،مدیر تضمین کیفیت، مدیرHSE ، مسئول ارزیابی عملکرد، مدیر فنی مهندسی، و ده نفر از کارشناسان واحد کیفیت هر خودروسازی پخش کردیم.در مجموع موفق شدیم 101 پرسشنامه ی معتبر جمع آوری نماییم.برای اثبات فرضیه ها از رگرسیون همبستگی و از آماره های توصیفی استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه های داخلی در مقایسه با انگیزه های خارجی تأثیر بیشتری در کسب گواهینامه ایزو 9001 دارند، انگیز ه های داخلی رابطه ی مثبتی با عملکرد دارند و شرکت های دارای گواهینامه ایزو 9001 که نمرات انگیزه ی داخلی آنها بیشتر از انگیزه ی خارجیشان شده عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند

کلید واژگان :

انگیزه، ایزو 9001، عملکرد سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک