چکیده :

هدف اساسی پژوهش بررسی موانع و چالش های توسعه گردشگری شهر رشت بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. شهر به عنوان عالي ترين زيستگاه انسان داراي پتانسيل ها و امكانات زيادي است كه قادر به پاسخگويي به نيازها و خواسته هاي شهروندان و بازديدكنندگانش است، از اين رو همواره شهر هم به عنوان مبدأ و هم مقصد گردشگري مطرح بوده است. گردشگري در چهارچوب الگوهاي فضايي خاصي عمل مي كند. يكي از اين الگوهاي فضايي، گردشگري شهري است. نواحي شهري به علت آنكه جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي بسيار زيادي دارند غالباً مقاصد گردشگري مهمي محسوب مي شوند. شهرها معمولاً جاذبه هاي متنوع و بزرگي شامل: موزه ها، بناهاي يادبود، تئاترها، استاديوم هاي ورزشي، پارك ها، شهربازي، مراكز خريد، مناطقي با معماري تاريخي و مكان هايي مربوط به حوادث مهم با افراد مشهور دارا بوده كه اين خود گردشگران بسياري را جذب مي كند . در یک مقصد گردشگری، ذی نفعان و ذی نفوذان مختلف با وابستگی های متقابل وجود دارند که گاهی با یکدیگر همکاری نمی کنند و اغلب دیدگاه هایشان در مورد توسعه بسیار متفاوت است. البته این تفاوت نگاه ها هنگامی که نقد سیاست ها را به دنبال داشته باشد، زمینه توسعه مقصد گردشگری را فراهم می کند، اما در اغلب موارد موانع و چالش هایی را برای آن به وجود می آورد. از این رو، نقش مدیریت مقصد گردشگری در راستای همکاری بین سازمان های متولی گردشگری برای ایجاد بسترهای لازم به منظور توسعه پایدار گردشگری برجسته می شود. یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت امکانات زیربنای ، خدماتی ، حمل و نقل، کیفیت خدمات، سازمانی و تبلیغاتی گردشگری را در شهرستان رشت در حد خیلی کم برآورد شده و با کمبود امکانات جهت جذب گردشگر مواجه است.

کلید واژگان :

توسعه، گردشگری شهری، شهر رشت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک