چکیده :

هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین عمل به باورهای دینی با اضطراب آشکار پنهان در دانش - آموزان مقطع متوسطه شهرستان کرج بود. روش پژوهش روش توصیفی همبستگی بود. از بین کلیه – دانش آموزان ) 950 نفر ( مدارس تعداد 274 نفر مطابق با جدول مورگان به طور تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها 144 دانش آموز پسر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد و برای تحلیل فرضیه ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تی مستقل استفاده گردید. بین عمل به باورهای دینی و اضطراب ) آشکار و پنهان ( رابطه معکوس و معناداری از لحاظ آماری وجود دارد همچنین تفاوت معناداری بین اضطراب دانش آموزان دختر و پسر مشاهده گردید بطوری که دانش آموزان دختر نسبت به پسر از اضطراب بیشتری برخوردار بودند. این مطالعه نشان می دهد بین عمل به باورهای دینی و اضطراب در حالت کلی رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد و می توان در حالت کلی نتیجه گرفت که با تشویق دانش آموزان به عمل به باورهای دینی و مذهبی می توان تا حدودی از میزان اضطراب آنها کاست و سلامت روان آنها را تضمین نمود.

کلید واژگان :

باورهای دینی ، اضطراب حالت ( آشکار )، اضطراب صفت(پنهان) ، دانش آموز ؛ مدارس متوسطه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک