چکیده :

آشنايی با شيوه های ورود به بازارهای جهانی يكي از مولفه هاي مهم موفقيت شركت‌ها در دستيابي به سهم بيشتري از بازارها است كه از آن جهت غلبه بر عدم اطمينان ناشي از محيط ناشناخته استفاده مي كنند و در تصميم گيري هاي موفق تجاري نقش كليدي ايفاء مي كند. هدف اصلی این پژوهش بررسی استراتژی¬های ورود بنگاه های تولیدکننده محصولات پلی پروپیلن ایرانی به بازارهای خارجی می باشد. ابتدا با مطالعات کتابخانه ای راهبردهای بین المللی شدن بنگاه ها تبیین و با استفاده از روش تحقیق توصیفی در شركت هاي صادرکننده محصولات پلی پروپیلن آزمون و پس از اولویت بندی راهبردها، مهم ترین انگیزه های مدیران از حضور در بازارهای خارجی مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای یافته های تحقیق استراتژی های مورد استفاده بنگاه های تولیدکننده و صادرکننده کشور به ترتیب عبارت از صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اعطای امتیاز و پیمان های استراتژیک می باشد. نتایج همچنین نشان می دهد، انگیزه مدیران بنگاه ها برای حضور در بازارهای خارجی شامل افزایش فروش، سود کوتاه مدت، سود بلندمدت، ارتقاء تکنولوژیکی، آمادگی برای جهانی شدن و کسب موفقیت جهانی می باشد. یکی از یافته های دیگر پژوهش حاکی از آن است که جهانی نگر بودن مدیران می تواند به یک مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده و عملکرد بنگاه ها را ارتقاء بخشد. وجود رابطه بین تعهد مدیران به صادرات و نگرش آنها به نحوه حضور در بازارهای جهانی از یک طرف و شاخص های عملکرد بین المللی از طرف دیگر از یافته های دیگر پژوهش حاضر است.

کلید واژگان :

راهبردهای بین المللی، مدیران جهانی نگر، تعهد به صادرات، بازارهای جهانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک