چکیده :

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای اثرگذاری سبک های مدیریتی بر تغییر پذیری سازمانی و با تاکید بر نقش فرهنگ سازمانی انجام گرفته است که از منظر هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام، پژوهشی توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان شرکت «بیمه ما» به تعداد 232 نفر بودند. از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول نمونه¬گیری جوامع محدود کوکران¬؛ 145 نفر به عنوان نمونه آماری‌ در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه با 30 سوال بسته استفاده شد. روایی محتوایی توسط(شاخص CVR)، و روایی سازه نیز به کمک تحلیل عاملی تاییدی(CFA) و با نرم افزار smart PLS.3 بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 898/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل فرضیه ها با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری صورت گرفت. یافته های نشان می دهد که فرهنگ سازمانی مولفه ای بسیار مهم در تغییر پذیری سازمانی محسوب می شود؛ سبک مدیریتی گذشته گرا از طریق فرهنگ سازمانی، تاثیر معناداری بر میزان تغییر پذیری سازمانی ندارد؛ ولی سبک های مدیریتی حال گرا، آینده گرا و آینده ساز از طریق فرهنگ سازمانی، تاثیر معناداری بر میزان تغییر پذیری سازمانی دارد. بر این اساس مدیران شرکت های بیمه ای باید برای تغییرپذیری سازمانی بسترهای فرهنگی مناسبی را مبتنی بر ارزش ها، باورها و هنجارهای اجتماعی فراهم آورند که زمینه ساز تفکر آینده نگر و تسهیل کننده تغییر سازمانی باشد.

کلید واژگان :

سبک های مدیریتی، فرهنگ نوآور، فرهنگ حمایتی، تغییر پذیری سازمانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک