چکیده :

هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان استان مازندران می باشد. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد روش مورد استفاده در تحقیق مذکور عبارت است از روش توصیفی- پیمایشی است.جامعه مورد مطالعه این تحقیق کلیه مدیران و معاونین شرکت های دانش بنیان استان مازندران می باشد.با استفاده از فرمول کوکران به تعیین حجم نمونه پرداخته شده است وحجم نمونه 196 نفر انتخاب شده است و بعد از ازتعیین حجم نمونه با استفاده از روش تصادفی ساده به توزیع پرسشنامه پرداخته شده است.در این تحقیق از مقیاس لیکرت پنج گزینه ای برای پاسخ به سوالات استفاده شده است. در این تحقیق از یک پرسشنامه با3سوال عمومی که عبارتند از:جنسیت،سن،تحصیلات و15 سوال مربوط به فرضیه های تحقیق استفاده شده است.ازسوالهای 1تا6مربوط به فرضیه اول یعنی عوامل فردي، از سوالهای 7تا11مربوط به فرضیه دوم یعنی عوامل سازماني، از سوالهای 12تا15مربوط به فرضیه سوم یعنی عوامل اقتصادي می باشد.ابزار تحقيق حاضر كه پرسشنامه تحقیق مي باشد مقدار حاصل از آزمون آلفاي كرونباخ عدد876/0 محاسبه شد كه نشان از پايايي قابل اتكا بودن ابزار اندازه گيري تحقيق دارد.در این تحقیق برای اینکه بدانیم متغیرهای مورد بررسی دارای توزیع نرمال هستند از آزمون کولموگوروف- اسمیرنف، آزمون t تک نمونه ای و فریدمن برای رتبه بندی استفاده شده است. نتایج چنین نشان داد عوامل فردي، عوامل سازماني و عوامل اقتصادي درتجاري سازي محصولات صادراتی دانش بنیان نقش دارند. و در رتبه بندی چنین بیان شد که متغیر عوامل اقتصادي با میانگین رتبه 98/2 در رتبه اول متغیر عوامل سازماني با میانگین رتبه 02/2 در رتبه دوم و عوامل فردي با میانگین 95/1 در رتبه آخر قرار می گیرد.

کلید واژگان :

عوامل فردي- عوامل سازماني ، عوامل اقتصادي، تجاري سازي، محصولات صادراتی، شرکت های دانش بنیان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک