چکیده :

مقدمه:از15میلیون دانش آموزان کشور285,546نفردراستان اردبیل نفر مشغول به تحصیل که از15میلیونفر تعداد 2،689،344 دردوره دوم که از این تعداد یک سوم در استان اردبیل در دوره دوم مشغول به تحصیل می باشند. نشاط اجتماعی در حوزه جوانان به ویژه در حوزه مدارس بسیار مهم است زیرا 5/18درصد از جمعیت کشور ایران را دانش آموزان تشکیل می دهند. درکشوری همانند فنلاند ،چک،سوئد ومالزی نشاط دانش آموزی با موسیقی شروع می شود.درپایان دوره تحصیلات مدارس با یک مهارت کار وموسیقی فارغ التحصیل می شوند.هدف: بررسی ارتقاء سلامت ،روان ونشاط اجتماعی در دانش آموزان دوره دوم بود که از سلامتی ونشاط اجتماعی برخوردار نبودند.روش: از پرسشنامه استاندارد کییز(Keyes’s) 20سئوال در پنج محور تدوین شده است طیف پاسخگويی آن از نوع لیکرت استفاده نمودیم که بین دانش آموزان هم در فضای مجازی و حضوری به صورت میدانی بااستفاده از جدول مورگان اجرا نمودیم. جامعۀ آماري دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهراردبیل بودکه تعداد 450 نفر دختر وپسر به صورت تصادفی پرسشنامه را تکمیل نموده بودند. با بررسی وانالیز آماری که انجام شد که 34 پرسشنامه بعلت بیاض بودن حذف و416پرسشنامه در پنج بعد شکوفایی ،همبستگی ،انسجام،پذیرش ومشارکت اجتماعی که از تاثیر نشاط اجتماعی ، روان و سلامت اجتماعی موردسنجش و از آمار spsوجدول مورگان جهت آنا لیز آماری استفاده گردید.یافته ها میزان ارزیابی دردختران حدود 99/53درصد ودر پسران 98/51درصد بدست آمد که در حد متوسط نزدیک به ضعیف می باشند.که به تفکیک پنج بعد دردختران وپسران به ترتیب22/11، 01/13، 66/6، 13 /10، 14/9، ودر پسران90/10، 76/12، 66/6، 08/11، 47/ 10درصد بود.نتایج: در مشارکت اجتماعی، دختران10درصد وپسران9 درصد معتقد بودند ودر نهایت برای ایجاد و انگیزه نشاط اجتماعی وسلامت اجتماعی افراد به بالای 74 درصد خوشبینانه لازم می باشد یعنی میزان سلامت اجتماعی در حد پایین وضعیف بوده وباید برنامه ریزی اساسی از طرف مقامات تدوین واجرایی گردد.

کلید واژگان :

نشاط اجتماعی،سلامت وروان اجتماعی،دانش آموزان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک