چکیده :

در جهان امروز فناوری اطلاعات از منابع اصلی توسعه و توانایی تولید به شمار می‌آید و زندگی در دنیای امروز بدون دسترسی به اطالعات امکانپذیرنمی‌باشد. اطلاعات و فناوری‌های مربوط به آن تمامی زوایای زندگی در عصر حاضر را دربرگرفته است، به گونه‌ای که نوجوانان هم از این مهم مستثنی نیستند و نیازمند آموزش دانش و سواد دیجیتال هستند تا بتوانند خود را با محیطی که در آن زندگی می‌کنند، وفق دهند. بنابراین استفاده از دانش دیجیتال برای آن‌ها ضروری می‌باشد. ضمن آن‌که باید هویت دیجیتالی خود را با به‌روزشدن تکنولوژی‌های مرتبط آپدیت نگه دارند. منظور از سواد دیجیتال، مجموعه‌ای از مهارت‌های سواد رسانه‌ای است که با خواندن، نوشتن و تفکر انتقادی مرتبط است. یکی از مهم‌ترین مختصات این دوران وجود نابرابری در سطوح مختلف نسبت به بهره‌گیری و استفاده از ابزارهای دیجیتالی می‌باشد که از آن به عنوان شکاف دیجیتال تعبیر می‌شود. این پژوهش با بهره‌گیری از تحلیل مضمون اسناد بالادستی و درونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، دلالت‌های مربوط به مفهوم سواد دیجیتال را از حیث آن‌که یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش شکاف دیجیتال است، مورد بررسی قرار داده است. همچنین شاخص‌های مدنظر در پژوهش شامل .۱ امکان دسترسی .۲ یادگیری ابزارها جهت استفاده بهینه .۳ کسب مهارت جهت ارتقای توانایی در تشخیص صحیح .۴ افزایش انگیزه با هدف ارتقای مشارکت نوجوانان می‌باشد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که ورود تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه سواد دیجیتال با رویکردی هدفمند، تحولات چشمگیری را به همراه خواهد داشت.

کلید واژگان :

سواد دیجیتال، نوجوانان، آموزش، تفکر انتقادی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فناوری اطلاعات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک