چکیده :

در عصر حاضر ورزش به واسطه حضور بانوان، سرمایه گذاری های گسترده حامیان مالی، توجه رسانه معتبر جهان و ورود سیاست و دولت مردان در دنیا، از یک فعالیت بدنی ساده فراتر رفته و با اطمینان می توان آن را برابر اقتصاد، سیاست و فرهنگ دانست که بر زندگی تمامی انسان های جهان به نحوی تاثیر گذار بوده است (ساویچ و همکاران ، 2018). در بین رشته های ورزشی این صنعت، ورزش والیبال با توجه به قدرت فراگیری که پیداکرده است، «پربیننده ترین رشته ورزشی المپیک» نام گرفته و یکی از پنج ورزش برتر جهان نزد مردم شناخته شده است؛ همچنین فدراسیون بین المللی آن با عضویت 220 فدراسیون ملی، بزرگترین نهاد ورزشی جهان است که موظف است برای نیم میلیارد نفر از مردم کره زمین که والیبال بازی می کنند، برنامه های متنوع تدوین کند (حیدری و همکاران،1401). از آنجایی که اهمیت سرمایه انسانی در نظریه رشد اقتصادی جدید به اثبات رسیده است، محققان راه حل حیات، بقا و پیشرفت سازمان ها را پیشرفت کارمندان می دانند، این موضوع در صنعت ورزش نیز از همین اسلوب پیروی می کند. (اینکونومسکو و همکاران ؛2017). در صنعت ورزش بازیکنان به دلایلی نظیر در معرض نمایش بودن، لبریز کردن ورزشگاه ها از تماشاچی، بینندگان تلویزیونی چندصد میلیونی و توجه رسانه های مختلف، همچنین به خاطر ایفای نقش آن ها به عنوان یک الگو برای جوانان و هواداران جامعه، مهمترین از مهمترین سرمایه های انسانی به شمار می روند (لاکسمن ،2021). بازیکنان در جایگاه سرمایه انسانی در صنعت ورزش همواره در معرض خطر اسیب هایی جدی قرار دارند که چنانچه این اسیب ها به موقع و در زمان مناسب شناخته نشوند و راه حلی برای ان ها تبیین نگردد سازمان را به سمت نابودی زودرس خواهد کشید. همانگونه که عنوان شد؛ کلید توسعه سازمان ها را توسعه کارمندان آن می باشد و نیاز است برای توسعه سرمایه های انسانی یک سازمان ابتدا باید به شناسایی عوامل آسیب زای آن سازمان پرداخت و مسائل و مشکلات سازمان را مشخص نمود و سپس به سراغ برنامه ریزی و اجرای آن رفت. این موضوع یکی از مهمترین اقداماتی که سازمان های اثربخش برای ارتقای اثربخشی و بهره وری خود انجام می دهند. آسیب شناسی به موقع این امکان را به مدیران می دهدکه همواره از مسائل و مشکلات جاری سازمان خود مطلع باشند و از حاد شدن آن جلوگیری نمایند (شجیع و همکاران،1400). از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آسیب های رفتاری مبتنی بر برند شخصی بازیکنان لیگ برتر والیبال ایران انجام گرفت.

کلید واژگان :

آسیب های رفتاری، برند شخصی، لیگ برتر والیبال



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک