از بزرگترین چالشهای معلمان مناطق روستایی کشور، تدریس در کلاسهای چندپایه است. وقتی دانشآموزان پایههای مختلف یک مدرسه، به حدنصاب نرسند، در یک کلاس تجمیع میشوند. آمارها نشان میدهد که در نظام آموزش و پرورش ایران حدود 650 هزار تا 1 میلیون دانشآموز در کلاسهای درس چندپایه به تحصیل میپردازند. اغلب این آمار را دانشآموزان روستایی یا دانشآموزان حومه شهرهای کوچک و دورافتاده تشکیل میدهند. فعالیت در این کلاسها برای معلمان همواره چالشهای مخصوص به خودش را داشته است. بررسی مشکلات و چالشهای متعدد معلمان و دانشآموزان در کلاسهای چندپایه، انگیزه و هدف نگارش این پژوهش بوده است. پژوهش پیش رو، بر اساس تجربیات عینی نگارنده و ساعت ها گفتگو با فرهنگیان شاغل در مناطق روستایی بر پایه روش توصیفی از نوع پیمایشی تهیه و تدوین شده است. در ابتدا به شرح علل به وجود آمدن کلاس های چندپایه پرداختیم. در ادامه، مشکلات معلمان برای تدریس در کلاسهای چندپایه و مشکلات دانشآموزان برای حضور در این کلاسها را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. و در پایان راهکارهایی برای برونرفت از این بنبست پیشنهاد شدند.
کلید واژگان :فرهنگیان، کلاسهای چندپایه، دانشآموزان، معلم، مدیریت کلاس، عدالت
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک