چکیده :

هدف: حرفه‌ حسابداری پیامد وجود فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و مشتریان یکی از محرکان چرخه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ لذا کسب اعتماد آنان در استفاده از حرفه حسابداری، وظیفه همه حسابداران و شاغلان در این حرفه است تا آینده حرفه حسابداری تضمین شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اخلاق حسابداری در جلب اعتماد مشتریان است در این پژوهش تأثیر ابعاد اخلاق حسابداری از قبیل درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار، رازداری حسابدار و عینیت و بی‌طرفی حسابدار بر جلب اعتماد مشتریان بررسی‌شده است. روش¬شناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری داده توصیفی و از نوع همبستگی است. مشتریان نمایندگی‌های سایپا در استان اردبیل جامعه آماری پژوهش را تشکیل می‌دهند. حجم نمونه 400 نفر پیش‌بینی‌شده که به این منظور از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است؛ و روایی آن بر اساس روش‌های صوري و محتوايي و برای بررسی کفایت داده‌ها از شاخص KMO و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس آزمون تحلیل مسیر و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 و LISREL8.54 استفاده شد. یافته¬¬ها: نتایج نشان می‌دهد اخلاق حسابداری تأثیر مثبت و معناداری بر جلب اعتماد مشتریان دارد؛ و ابعاد اخلاق حسابداری (درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار، رازداری حسابدار و عینیت و بی‌طرفی حسابدار) بر جلب اعتماد مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ و بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت جلب اعتماد مشتری ارائه گردید. دانش¬افزایی: ازلحاظ موضوعی رابطه بین اخلاق حسابداری و جلب اعتماد مشتری برای اولین بار است که موردبررسی قرارگرفته است و ازلحاظ جامعه آماری نیز اخلاق حسابداری و رابطه آن با جلب اعتماد مشتری اولین بار است که در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا موردبررسی قرار می‌گیرد.

کلید واژگان :

اخلاق حسابداری، جلب اعتماد مشتری، درستکاری حسابدار، شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای حسابدار، رازداری حسابدار، عینیت و بی‌طرفی حسابدار.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک