چکیده :

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیت‌بدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده¬ها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفه‌های مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامه¬ریزی و توسعه حرفه ای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیت¬های قانونی تفاوت معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<). نتیجه‌گیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوت¬ها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت¬های حرفه-ای معلمان تربیت‌بدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد می¬شود مسئولین امر با استفاده از روش¬های مؤثر آموزشی مانند برگزاری دوره¬های ضمن خدمت و کارگاه¬های آموزشی این اختلاف¬ها را کاهش دهند.

کلید واژگان :

صلاحیت حرفه ای، معلم تربیت‌ بدنی، وضعیت موجود، وضعیت مطلوب.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک