هدف: سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد بر اساس سه شاخص گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی به منظور تعیین مخاطب است. روش: پژوهش تحلیل محتوا و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 150 مقاله نمایه شده در دانشنامه رشد است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیرنسبتی انتخاب شدهاند. یافتهها: سطح خوانایی مقالهها بر اساس هر سه شاخص متناسب با سطح فراگیران دوره دبیرستان و بالاتر تعیین شد. در شاخص گانینگ/دیانی پایینترین سطح خوانایی مربوط به رده «علوم اسلامی» معادل اول دبیرستان و بالاترین سطح مربوط به دو «رده بهداشت و سلامت» و «علوم رایانه و ریاضی» معادل سوم دبیرستان بود. در شاخص فلش/دیانی سه رده «علوم انسانی»؛ «علوم رایانه و ریاضی» و «بهداشت و سلامت» دارای بالاترین سطح معادل سوم دبیرستان و ردههای «علوم اسلامی»؛ «علوم تجربی»؛ «هنر و سرگرمی» پایین ترین سطح معادل اول دبیرستان را بودند. در شاخص فرای/دیانی پایینترین سطح معادل اول دبیرستان و مربوط به رده « علوم اسلامی» و بالاترین سطح مربوط به رده «علوم انسانی» معادل سالهای نخست دانشگاه تعیین شد. بین میانگین ردههای موضوعی بر اساس دو شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود داشت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین نتایج به دست آمده از شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 رابطه معناداری وجود داشت.
کلید واژگان :, دانشنامه رشد, سنجش خوانایی, شاخص گانینگ/دیانی, شاخص فلش/دیانی, شاخص فرای/دیانی, تعیین
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک