چکیده :

زمینه و هدف: ياگيري سيار (همراه) به عنوان مرحله جديدي از توسعه يادگيري الكترونيكي، در پي ارائه فرصت هايي جهت انتقال اطلاعات، تقويت و بهبود يادگيري مادام العمر در دانشجويان علوم پزشكي مي باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر راهکارهای توسعه فناوری سیار در جهت استقرار اثربخش یادگیری سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل پذیرش فناوری (TAM) انجام شده است. روش ها: این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 تشکیل می دهد، که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 188 نفر بدست آمد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های راهکارهای توسعه فناوری سیار و مدل پذیرش فناوری دیویس استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی، آزمون t تک نمونه، تکنیک تحلیلی عاملی تأییدی، مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای LISREL و SPSS انجام شد. یافته ها: راهکارهای آموزشی، اداری-ساختاری، مدیریتی و انگیزشی-تفریحی بترتیب بیشترین تأثیر معنادار را در سطح 01/0 بر روی برداشت ذهنی اساتید از مفید بودن یادگیری سیار و برداشت ذهنی آنها از آسانی استفاده از یادگیری سیار داشتند. نتایج نشان داد این دو مؤلفه بر اساس مدل پذیرش فناوری بر روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فناوری های سیار دارای اثرات مثبت است و از این طریق بر استفاده عملی از فناوری های سیار توسط اساتید در فعالیتهای آموزشی و یادگیری اثر مثبت و معنادار در سطح 01/0 دارند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، مدل پذیرش یادگیری سیار با توجه به راهکارهای ارائه شده توسعه فناوری سیار در جامعه مورد مطالعه تأیید و بر همین اساس قابلیت به کارگیری در جامعه مورد نظر را دارا است.

کلید واژگان :

فناوری سیار، یادگیری سیار، مدل پذیرش فناوری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک