چکیده :

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطۀ بین هوش هیجانی مديران با میزان کاربست مؤلفه های سازمان يادگيرنده درمدارس انجام شده است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است ، جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 91-90است که براساس جدول کرجسی و مورگان وبا استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي 144 مدیر انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شیرینگ با 33 سئوال و پرسشنامۀ محقق ساخته کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده با 37 سئوال بود که پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 84% برای پرسشنامۀهوش هیجانی و 93% برای پرسشنامۀ سازمان یادگیرنده به دست آمد. داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی(فراوانی ، درصد ، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( ضریب همبستگی، آزمون t ، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون ساده) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها نشان داد كه وضعيت هوش هیجانی مدیران مدارس بالاتر از حد متوسط قرار دارد وهمچنین میزان کاربست مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده در مدارس مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط مي باشد. همچنین میزان گرایش مدیران به الگوهای ذهنی، آرمان مشترک و تفکر سیستمی از طریق هوش هیجانی آنها ،قابل پیش بینی می باشد. اما بین هوش هیجانی مدیران با دو مؤلفۀ دیگر سازمان یادگیرنده (قابلیت شخصی و یادگیری تیمی ) رابطه معنادارمشاهده نشد.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، مؤلفه های سازمان یادگیرنده، مدارس، مدیران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک