چکیده :

با توجه به تأکید متخصصان بر انجام مداخله های بهداشت روان برای کودکان دبستانی به منظور پیشگیری اولیه، درمان و توسعه بهداشت روان؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و همچنین مرحله پیگیری دو ماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلالهای 6386 تشکیل می دادند که تعداد 31 نفر از - رفتاری برون نمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 85 دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای سنجش اختلالهای رفتاری برون نمود در دانش آموزان از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والک ردر طی 67 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل واریانس مختلط همراه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. تحلیل دادههای این پژ وهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری روش مؤثری در کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود است.

کلید واژگان :

اختلالهای رفتاری برون نمود، مهارتهای اجتماعی، شیوه شناختی – رفتاری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک