چکیده :

هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارت های اجتماعی دانش اموزان پسر کم شنوای دوره راهنمایی در مدارس تلفیقی و استثنایی شهر تهران بود. در پژوهش پس رویدادی حاضر 60 نفر از دانش اموزان کم شنوا شرکت داشتند که از این تعداد 30 نفر در مدارس ویژه دانش اموزان ناشنوا و 30 نفر در مدارس تلفیقی شهر تهران تحصیل به اشتغال داشتند . در این پژوهش موقعیت اموزشی به عنوان متغیر مستقل و مهارت اجتماعی دانش اموزان کم شنوا به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. دانش اموزان مورد مطالعه از نظر هوش، پیشرفت تحصیلی، نوع ناشنوایی و دوره تحصیلی همتاسازی شدند. برای ارزیابی مهارت های اجتماعی دانش اموزان از مقیاس درجه بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) ویژه دانش اموزان راهنمایی استفاده شد که توسط معلمان دانش اموز تکمیل شد یافته های به دست امده نشان می دهد که میانگین نمره مهارت های اجتماعی دانش اموزان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی از میانگین نمره مهارت های اجتماعی دانش اموزان کم شنوای شاغل در مدارس استثنایی بالاتر بود ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.

کلید واژگان :

مهارت های اجتماعی، داشن اموزان کم شنوا، مدارس تلفیقی و مدارس استثنایی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک