چکیده :

در جهان کنونی، زندگی اخلاقی بشر در اثر تزلزل نظام های ارزشی و انحلال مبانی مقدسات، با بحران های گوناگون اخلاقی، معنوی، فرهنگی و دینی مواجه شده است. «امر به معروف و نهی از منکر»، به منزله بخشی از سیاست های نظارتی و کنترلی دین مبین اسلام برای برقراری نظم عمومی در جامعه اسلامی، نقش مهمی در افزایش التزام همگانی به رعایت ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی ایفا می کند. ازاین رو، هدف این پژوهش شناسایی مولفه های «امر به معروف و نهی از منکر» با هدف تدوین الزامات عملی و استفاده از آنها در محیط های آموزشی است. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که از مفاهیمی همچون خدامحوری، توجه به کرامت انسانی، محبت و صمیمیت، بردباری، حق گویی و باطل ستیزی، عدالت مداری، و هدایت گری می توان به عنوان مولفه های اساسی امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد.

کلید واژگان :

امر به معروف و نهی از منکر ،مولفه های شاخص ،الزامات عملی ،محیط های آموزشی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک