چکیده :

کمک¬خواهی تحصیلی یکی از مهمترین راهبردهای یادگیری است که جهت¬گیری هدف پیشرفت و خودارزشمندی به عنوان عوامل مؤثر در این زمینه مورد توجه واقع شده است. هدف پژوهش حاضر رابطه¬ جهت¬گیری هدف پیشرفت و خودارزشمندی بر کمک¬خواهی تحصیلی دانش¬آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش¬آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 340 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬ کمک¬خواهی تحصیلی حبیبی و سرمد (1385)، پرسشنامه جهت¬¬گیری هدف پیشرفت الیوت و مک¬گریگور (2001) و پرسشنامه خودارزشمندی کروکر و همکاران (2003) استفاده شد. داده¬های به دست آمده با استفاده از آزمون معناداري ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) در نرم¬افزار SPSS.21 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین جهت¬گیری تسلط- گرایش، عملکرد- گرایش با کمک¬خواهی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و بین عملکرد اجتناب با کمک¬خواهی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین خودارزشمندی با کمک¬خواهی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای جهت¬گیری هدف پیشرفت عملكرد- گرايش و جهت¬گيري هدف تسلط- اجتناب و متغير خودارزشمندی قادرند تغییرات متغیر ملاک (کمک¬خواهی تحصیلی) را در دانش¬آموزان به طور معناداري پیش¬بینی کنند. بنابراین طرح¬ریزی مطالعات بیشتر جهت شناخت بهتر عواملی در جهت ارتقای جهت¬گیری هدف و خودارزشمندی و رفتار کمک¬خواهی تحصیلی توصیه می¬شود.

کلید واژگان :

کمک¬خواهی تحصیلی، خودارزشمندی، جهت¬گیری هدف.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک