چکیده :

کتابخانه هاي عمومي، اساس جدايي ناپذير جوامع امروزي مي باشند که به جراًت مي توان گفت در کشورما، نسبت به ساير انواع کتابخانه ها، مهجور واقع شده اند. اگر مروري گذرا به پژوهش هاي انجام گرفته در زمينه ي رضايت شغلي و بررسي نيازمندي هاي حرفه اي کتابداران کتابخانه هاي مختلف داشته باشيم، خلاء توجه به ميزان رضايت شغلي کتابداران کتابخانه¬هاي عمومي و بررسي عوامل سبب ساز آن، موضوعي است که در نگاه اوّل، بيش از هر جنبه ي ديگري، عيان است. شناسايي عواملي که موجب رضايتمندي يا عدم رضايت کتابداران کتابخانه هاي عمومي جنوب غرب کشور را فراهم ساخته اند و نيز بررسي کلي رضايت شغلي اين افراد، ميتواند گامي مثبت در جهت بهبود وضعيت شغلي کتابداران کتابخانه هاي عمومي و نقطه¬ي آغازي جهت انجام مطالعاتی از اين دست با هدف ارتقاء جايگاه و خدمات کتابخانه هاي عمومي کشورمان باشد. مطالعه رفتار در محيط کار، به دليل اهميت زياد نيروي انساني در مقايسه با ساير منابع درون سازماني (منابع مادي، مالي و اطلاعاتي)، حائز اهميت زيادي است. شغل و حرفه فرد از آنجايي که بخش عمده‌اي از زندگي او را به خود اختصاص مي‌دهد و به عبارتي انسان ساعات زيادي از وقت خود را در محل کار خويش و درگير حرفه خويش مي‌گذراند، اهميت بسزايي دارد. زماني که فرد به سازمان مي¬پيوندد، مجموعه¬اي از خواسته ها، نيازها، آرزوها و آموخته هايي که روي هم رفته رضايت شغلي را مي آفرينند، به همراه خود دارد. رضايت از شغل، مبين سازگاري توقعات انساني با مزايايي است که کارکنان با آن به شغل خود مي نگرند (حسيني، 1373). از طرفي، عدم رضايت شغلي، زماني پديد مي آيد که تناسب لازم ميان نياز داوطلبان کار و نياز سازمان به وجود نيايد. درچنين شرايطي اگر چنانچه با شرايط و تواناييها و علايق فرد همخواني نداشته باشد، به عدم رضايت شغلي خواهد انجاميد. تحقيقات نشان مي‌دهد اين عدم رضايت يکي از مهمترين مشکلات استرس‌زا در زندگي فرد است که مي‌تواند جنبه‌هاي ديگر زندگي او را تحت تأثير قرار¬دهد. لذا يافته¬هاي اين تحقيق مي تواند به برنامه ريزان فرهنگي و اجتماعي استان هاي ذيربط كمك شاياني بنمايد.

کلید واژگان :

رضایت شغلی، کتابخانه ها، کتابخانه های عمومی، کتابداران



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک