چکیده :

جهاني شدن بر جوانب گوناگون زندگي تاثير مي گذارد. اين تاثير نه فقط بر اقتصاد و سياست و مناسبات اجتماعي، بلكه بر فرهنگ ها و نظام هاي آموزشي و هويت مردمان نيز هست. برنامه ريزي ثمربخش و نوآوري در آموزش عالي زمان ما نمي تواند بدون توجه دقيق و عميق به تاثيرات جهاني شدن بر هويت ملي جوانان و دانشجويان صورت گيرد. به دليل اهميت مسئله و ناشناخته هاي كه در اين جريان قرار دارد، هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان تاثير جهاني شدن بر هويت ملي دانشجويان بوده است. روش تحقيق مورد استفاده در اين پژوهش، توصيفي- پيمايشي و جامعه آماري شامل كليه اعضاي هيئت علمي دانشگاه اصفهان در سال تحصيلي 89-1388 بالغ بر 518 نفر مي باشد. از بين جامعه آماري با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب تعداد 184 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. تجزيه و تحليل اطلاعات در دو سطح آمار توصيفي شامل (ميانگين، انحراف معيار، واريانس) و آمار استنباطي برآورد گرديد. نتايج حاصل از تحقيق نشان داد ميانگين حاصله در خصوص مولفه هاي تعلق ملي، اتحاد و همبستگي ملي و ايثارگري و از خودگذشتگي براي وطن تقريباً برابر با سطح متوسط (3) بوده و در خصوص مولفه زبان فارسي، ميانگين حاصله از سطح متوسط (3) بزرگ تر بوده است. مي توان نتيجه گرفت كه از نظر اعضاي هيئت علمي دانشگاه اصفهان، جهاني شدن بر هويت ملي دانشجويان تاثير داشته است. همچنين نتايج تحقيق نشان داد كه تفاوت معناداري بين نظرات اعضاي هيئت علمي دانشگاه بر اساس جنسيت وجود ندارد، اما به لحاظ سابقه تدريس و رشته تحصيلي اين تفاوت معنادار است.

کلید واژگان :

جهاني شدن، اعضاي هيئت علمي دانشگاه، هويت ملي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک