چکیده :

نگارگران مضامینی مختلف از متون ادبی را به تصویر می­کشیدند. امّا تصویرگری اثر ادبی آنگاه جذبة بیشتری پیدا می­کرد که نگارگر داستانی را با مضمونِ هنرمندیِ یک نقّاش به نقش درمی­آورد. داستانی که از بیشترین ­ارتباط با زندگی، علایق و تمایلات نگارگر برخوردار است. چنین مضمونی این سوأل را در ذهن مخاطب، و بی­تردید در ذهن نگارگر، ایجاد می­کند که چه شیوه­ای را برای تصویرگری این مضمون باید برگزید؟ در این جستار درصدد هستیم تا ضمن مطرح ساختن دو فرضیّه، شیوه­های مصوّرسازی داستانی با مضمون هنرمندیِ یک نقّاش را مورد بررسی قرار دهیم. این پژوهش بررسی دو نگاره از میرک با مضمون هنرمندی شاپور نقّاش در خسرو و شیرین نظامی را شامل می­شود. در این بررسی در پی آنیم تا ضمن تحلیل شیوه­های مصوّرسازیِ مضمونِ هنرمندی نقّاش، کارکرد و نقش هر یک از شیوه­های محتمل را نیز مورد تبیین قرار دهیم. همچنین درصدد هستیم تا به الگویی از مصوّرسازی مضمونِ هنرمندیِ نقّاش دست ­یابیم.

کلید واژگان :

مصوّرسازی، نگارگری، خسرو و شیرین، شاپور نقّاش، داستانِ نقّاش، میرک، مکتب بهزاد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک