چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای نهادینه‌سازی اثربخش سبک زندگی اسلامی در مدارس دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش توصيفي از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی بوده است. جامعه پژوهش شامل دبیران دوره‌های اول و دوم متوسطه شهر قم (6384 نفر) بوده كه در سال 95-1394 مشغول به تدریس می‌باشند. به کمک فرمول کوکران 364 نفر از آن‌ها به عنوان حجم نمونه برآورد و با روش تصادفی متناسب با حجم از بین نواحی چهارگانه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گيري پرسش‌نامه محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصيفي و استنباطی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. عمده‌ترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران در میان راهکارهای چهارگانه مؤثر بر سبک زندگی اسلامی در مدارس، راهکارهای آموزشی (با میانگین 17/4) داراي بالاترين رتبه (تأثیر)، سپس راهکارهای فرهنگی (با میانگین 56/3) و بعد راهکارهای هنری (با میانگین 62/2) و سرانجام راهکارهای پژوهشی (با میانگین 08/2) داراي كمترين رتبه می‌باشند. 2. به جز راهکارهای آموزشی و پژوهشی در عامل جنسیت بين نظرات پاسخ‌گويان از لحاظ سایر عوامل جمعیت شناختی (سابقه، رشته تحصیلی، سطح تحصیلات) تفاوت معناداری در سطح 01/0 < p وجود ندارد.

کلید واژگان :

سبک زندگی اسلامی، راهکارهای نهادینه‌سازی، دبیران شهر قم.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک